Obecně o činnosti ŠSP
Pracovní náplní speciálního pedagoga ve škole je poradenská činnost.
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních.
ŠPP je k dispozici i zákonným zástupcům v případě jejich dotazů a poskytnutí informací týkajících se daného žáka.
ŠSP pracuje individuálně s jednotlivými žáky nebo v rámci malé skupiny žáků. Aktivity pro práci se žáky jsou vybírány tak, aby jim umožnily maximálně využít své schopnosti a zapojit se v co možná největší míře do výuky.
Náplň činnosti školního speciálního pedagoga
Činnost ŠSP je naplňována v těchto zásadních oblastech.
1. Depistážní činnost
Participace na vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do předmětu speciálně pedagogické péče.
2. Diagnostická a intervenční činnost
Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné).
Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a i mimo ni.
Průběžné vyhodnocení účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav.
Provádění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogická vzdělávací činnost, reedukační činnost, kompenzační, stimulační).
Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
Zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka.
Konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť.
3. Metodická a koordinační činnost
Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole.
Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky.
Participace na koordinaci práce asistentů pedagoga, jejich metodické vedení v oblasti speciální pedagogiky.
Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky. Instruktáže k využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
Evidence pořízených speciálních pomůcek pro žáky 2.stupně.
Vypracovala: Marcela Kubátová
Dne 1.listopadu 2023